ДПА Українська мова 4 клас



СПИСУВАННЯ
1.Петрик ішов стежкою в саду. Бачить, біжить назустріч кудлатий собака. Петрик злякався. Хотів тікати. Раптом до нього притулилося кошеня. Воно підняло голову і жалібно нявчить. Петрик взяв кошеня на руки, розгнівався на собаку і пішов йому назустріч. Собака злякався і утік.
2. Весною ми пішли до лісу. Зійшло сонце. Подихнув легенький вітерець. Всі дерева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню. Береза співала ніжну пісню, а горобина – сумну. У дуба була мужня пісня, а у верби задумлива. Ось які пісні ми почули.
3. Ліс стоїть густою стіною. Шлях вузьким в’юном побіг поміж деревами. Дуби і сосни вже загубили свої шати, та від цього не став прозорий ліс.
Шумить густий Волинський ліс. Він ніби хоче нас приспати, заколисати.

ДИКТАНТИ
1.Проснувся клен. Відчув, що весна наближається. Вона йде полями. А ластівки на крилах несуть її барвисті стрічки. Зітхнув клен, розправив плечі. Зазеленіли на ньому бруньки.
2. Травень – місяць квітів і пісень. Усе на землі замаяне зеленню. Усе радіє теплому сонцю. Літають у своїх клопотах бджоли. Прокинулись птахи. У гаях витьохкують солов’ї. щедро лічить усім довгі літа зозуля. Жайворонок піснею зустрічає новий день. Після теплих дощів розквітає в небі барвиста райдуга. (45 слів)
Завдання:
Записати слова, поділивши їх для переносу:
Знання, гайка, огірок, бур’ян.
Насіння, пальто, одуд, Мар’янка.
3.До поданих слів дописати власні назви.
Собака …,   кінь   …., місто   …. ,   ріка   ….,   письменник …., товариш ….,   вулиця     …. .
4. Списати текст. Вставити потрібні слова за змістом. Підкреслити слова, назви дій.
Берізка
У нашому садку   … білокора берізка. Вона гарна в різні пори року. Навесні на берізці … листочки. Влітку деревце …   зелені шати. Золотисте вбрання   ….   на ній восени. А взимку білокора берізка – це срібна красуня.
Слова для довідки: з’являються, росте, одягає, розвивається.
5. Списати слова, вставити пропущені букви, дібрати перевірні слова.
З.ма, оз.ро, м.довий, д.рев’яний, л.генький, л.сточки, ст..пи, в.рба, з.леної, в.сокий.
6. 1. Вставити пропущену букву «щ»:
*е до* іде, пері*ить злива, *енятко вимокло , як хлю*,
А *иглик, *ебетун *асливий, *ебече, пурхнувши на ку*!
2. Виконати звуковий аналіз слова «щенятко».
7.1.Вставити пропущені слова, які є назвами предметів.
Захищає …, вирощує …, сповіщає …, заплющує …, зачиняє …, загортає … .
( дитину, цукерку, огірки, очі, двері, новину).
2. Виконати звуко–буквений аналіз 1 слова з буквою «щ».
8. До кожного слова додати назву дії.
Чайка ( що робить?), річка (що робить?), учень (що робить?), учитель ( що робить?), ключем ( що зробиш?), човен ( що робить?), чемпіон (що робить?), чижик ( що робить?).
9. До кожного слова підібрати ознаки.
Пилка (яка?), гребінець (який?), піна ( яка?), пісня (яка?), черепаха ( яка?), човен (який?), звірятко (яке?), гриб (який?), джем (який?), джемпер (який?), велосипед (який?).
Підкреслити односкладові слова.
10. Списати. Поділити слова на склади.
Джем, джміль, джгутик, джемпер, джерело, джунглі, джаз, бджілка, джмелиний, народжений.
1. Підкреслити слова, які не можна перенести з рядка в рядок.
2. Придумати і записати 2 речення.
11. Списати. Визначити наголос.
Шуба, учень, жолудь, окуляри, учениця, авторучка, урожай, учителька, вчений, машина, гуси, вудка, суниця, синиця, зуб, гарбуз, гриб, урок, звуки, експеримент.
Підкреслити слова, які не можна переносити.

12. Списати. Поділити слова на склади.
Автобус, абрикос, хата, дорога, дитина, дах, парк, айстра, авторучка, мама, катамаран, ананас, кавун, мак, дерева, гарбуз, аеродром.
13. Списати. Підкреслити спонукальне речення.
Чистота – запорука здоров’я. Мийте руки з милом.
Хлоп’ята наловили в’юнів у Дніпрі.
Діти гралися на подвір’ї біля високої грушки.
Бджола мала, а й та працює. Хто не працює, той не їсть.
14. Дібрати слова, протилежні за значенням:
Зайти -   вийти                             Заснути –
Дозволити -                                  Говорити –
Загубити -                                    Сміятися –
15. 1.Списати
Ластівка
Весною з теплих країв повернулися ластівки. Вони дружно почали ліпити хатку під дахом.
У затишному гніздечку з’явились ластів’ята. Вони веселим щебетанням зустрічали сонечко.
2. В кожному реченні підкреслити підмет і присудок.
16. 1.Записати два слова привітання.
2.Прочитати текст. Визначити його тип.
Росла на грядці капуста. Була вона велика,кругла,біла. Сто листочків-одежинок мала на собі. Листочки у неї соковиті, солодкі.
а)Текст-опис
б)Текст- розповідь
в)Текст-міркування
Поставити потрібні розділові знаки в кінці речень.
Вибрати питальне речення.
а)Холодно взимку зайчику
б)Чому взимку іде сніг
в)Бережіть природу
3. Перебудувати речення в спонукальне.
Хлопчик врятував пташеня.
4.Підкреслити головні слова в реченні.
Земля вкрилася пухнастим снігом.


ЗАВДАННЯ НА ЛІТО 

 Українська мова
  1. Написати твір-мініатюру на тему “Мої літні канікули”  (6-8 речень).
  2. Розбери слова за будовою, добери до них споріднені:
    озимина -
    опеньок -
  3. У кожному рядку підкресли зайве слово:
    а) малюнок, мальований, малятко, маляр;
    б) сільниця, сільський, сіль, солоний;
    в) чайка, чайнка, чай, чаювання;
    г) дубок, дубовий, дублер, дубняк;
    д) дощик, задощило, дощовий, дощатий.
  4. З поданих слів склади і запиши речення, підкресли головні члени речення. Над кожним словом познач частину мови.
    Поле, у, долині, при, прозорий, б’ється, джерельце.
  5. Перевір текст, виправ помилки і запиши його правильно. Добери заголовок.
    Коли вранці сходить солнце, снігові замети рожеві. це сонце забарвлує їх свойім проміням. Вилечаве сонце підіймаєцця надземлею, а сніх стає сліпучо-білим.
  6. Запиши в алфавiтному порядку поданi слова, вставляючи пропущенi букви.
    Т...л…фон, д...ржава,, т...л....грама, iнж...нер, ш...ренга, ок...ан.
  7. Пiдiбратн кiлька слiв до поданої моделi.
    ПГ ПГП (П — приголосний, Г — голосний)
  8. Запиши словосполучення, поставивши iменники в родовому вiдмiнку множини.
    Багато (вишня),
    кiлька (прiзвище),
    чимало (заповiдъ),
    багато (соловей).
  9. За допомогою префiксiв i суфiксiв утворiть новi слова вiд поданих.
    Клей, колосся, Мороз, мрiя.
  10. Запиши речення, пiдкресли головнi та другоряднi члени.
    Свiжий снiг срiблом сяяв пiд блакитним наметом неба.
  11. Скласти художній опис.
    «Хмуриться зимовий ранок».
  12. Усний тур
    Уяви себе птахом, опиши свої почуття.
  13. Перепиши, устав пропущені літери. Допиши 3-4 речення, щоб утворився текст. Добери до тексту заголовок і запиши його перед текстом.
    Жовтий л..сточок на тонкій гілочці виглядав з-за дер..ва, як лев..ячий хвостик, і саме дер..во скидалося на лева, що заріс золотавою гривою. ...
  14. Запиши слова за алфавітом, постав наголос.
    Вірші, дециметр, чарівний, цемент, центнер, довести, читання, український.
  15. До висловів з лівої колонки добери антоніми з правої. Запиши їх парами.
    Хоч голки збирай
    Жити своїм розумом
    За тридев’ять земель
    Рукою подати
    Жити чужим розумом
    Хоч око виколи
  16. Добери по два синоніми до поданих слів. З одним із синонімічних рядів склади та запиши речення.
    Хоробрий – ...
    Говорити – ...
    Сміятися – ...



ДПА

Українська мова. І комбінація

Варіант І

Спиши текст, вставляючи букви на місці пропусків орфограм
і потрібні розділові знаки.
Хто з вас бачив мурашиний будиночок(.?!) Ця складна споруда пр_крита
зверху лис(?)тям хвоєю гілочками. Під купою росли(н,нн)их решток
містя(тьс,ц)я підземні лабіринти з в_ликою кількіс(?)тю камер і ходів.
Більшість мешканців мурашника – робочі мурашки. Вони шукають їжу
годують личинок і самку. Є розвідники, які знаходять (з,с)добич і пові-
домляють про це іншим. Мурашки-воїни охороняють ж_тло від ворогів.
(Не)чіпай мурашник! Мурашки – корисні комахи. (60 слів.)
Завдання до тексту
1. Знайди та обведи в списаному тексті слово, що називає предмет полю-
вання, ловлі, захвату.
2. Випиши з першого речення особовий займенник.
3. Випиши з п’ятого речення слово, яке відповідає звуковій моделі: =О-О.
4. Підкресли в списаному тексті спонукальне речення.
Творче завдання
Доповни текст описом власних спостережень за мурашником (4–5 речень).

Варіант ІІ

Спиши текст, вставляючи потрібні букви на місці пропущених
орфограм.
Бе(з,с)межний, ро(з,с)дольний степ пролягає на (пів)дні (У,у)країни. У
м_нулому вся ця в_л_чезна рівнина була вкрита ст_повим різнотрав’ям,
сивою ков_лою. (На)весні вона яскріла різнобарвними квітами. Трави були
такими в_сокими, що в них (з)головою ховалися вершники. У синьому небі
ширяли орли, шуліки, зал_валися піс(?)нями жайворонки. Вовки, л_сиці
полювали на зайців, ховрашків, тушкан(?)чиків. Куточок цього первісного
степу зараз у заповіднику «Асканія-Нова». (60 слів.)
Завдання до тексту
1. Знайди та обведи в списаному тексті слово, що називає сірувато-білий
колір.
2. Знайди серед слів третього та четвертого речень прислівник. Випиши його.
3. Випиши з останнього речення слово, яке відповідає звуковій моделі:
=О-О.
4. Підкресли в списаному тексті просте речення з однорідними підметами.
Творче завдання
Розкажи про природу рідного краю. Склади текст-опис (4–5 речень).
3

Варіант ІІІ

Спиши текст, вставляючи букви на місці пропусків і потрібні
розділові знаки в останньому реченні.
Джерельна вода – справжн_ диво. Ковток прозорої джерельної води
зціляє мандрівника. Вода з кр_ниці поновлює сили хліборобам у сп_котливі
жн_в’яні днини. Біля кр_ниць завжди росте зел_нь. Люди в_саджують обіч
них калину. Це дер_во не лише пр_крашає місце. Воно об_рігає воду від
спеки. З ранньої в_сни духмяніють тут квіти. Над ними гудуть бджоли
в_тьохкують солов’ї а вос_ни на гілках багровіють соковиті ягоди. (60 слів.)
Завдання до тексту
1. Знайди та обведи в списаному тексті слово, що називає видавання пташкою
дзвінкого переливчастого звуку.
2. Випиши з останнього речення тексту прислівник.
3. Підкресли в останньому реченні слово, що відповідає звуковій моделі:
--О-О.
4. Перетвори п’яте речення тексту на спонукальне та запиши його.
Творче завдання
Чому люди називають книгу «джерелом знань»? Запиши свої міркування
(4–5 речень).
4

Варіант ІV

Визнач правопис слів з виділеними орфограмами, спиши текст.
У другому реченні постав необхідні розділові знаки.
Старі гори (К,к)арпати славляться на всю (У,у)країну. Вони
пр_ваблюють мандрівн_ків квітучими полонинами з_леними лісами та
цілющими джерелами. З одних джерел в_тікає холодна вода. З інших – тепла.
В одних джерелах вона к_слувата. В інших – солона або гірка. Люди (з)давна
помітили, що джерельна вода дуже корисна. Вона (з)цілювала від різних
(не)дугів. Тепер у санаторії «(К,к)арпати» воду пр_значають для лікува(н, нн)я
дорослих і дітей. (60 слів.)
Завдання до тексту
1. Знайди та обведи в списаному тексті словосполучення (прикм. + ім.), що
означає «витік води, здатної позбавити від різних хвороб».
2. Випиши з тексту прикметник, споріднений з іменником джерело.
3. Випиши з першого речення слово, яке відповідає звуковій моделі:
О- -О=О-О.
4. Підкресли в списаному тексті складне речення.
Творче завдання
Чи мрієш ти побувати на екскурсії або вирушити в похід до Карпат? Що саме
хочеш там побачити? Напиши текст-розповідь (4–5 речень).
5

Варіант V

Спиши текст, вставляючи букви на місці пропущених орфограм і
потрібні розділові знаки в п’ятому та шостому реченнях.
Горобч_ки (не)відлітають (у)вирій. Цих (не)в_личких пташок можна
побачити всюди і в будь-яку пору року. (У)зимку переселяються вони ближче
до ж_тла людини, бо там ле_ше знайти поживу. Дорослі птахи дбають про
пташ_нят. Батьки годують малят зах_щають від ворогів навчають літати
і добувати їжу. Живляться вони плодами і насі(н,нн)ям комахами і личинками.
Горобці знищують багато шкідн_ків. Це дуже корисні птахи. (60 слів.)
Завдання до тексту
1. Знайди та випиши з тексту синонім до слова піклуватися.
2. Обведи в першому реченні списаного тексту прийменник.
3. Визнач у трьох останніх реченнях слово, у якому звуків більше, ніж букв.
Випиши його.
4. Підкресли в списаному тексті просте речення з однорідними присудками.
Творче завдання
Склади текст-розповідь про те, як ти допомагаєш пташкам узимку
(4–5 речень).

Українська мова. ІІ комбінація

Варіант І

Спиши текст, позбавляючись дужок і вставляючи потрібні букви на
місці пропусків.
В_л_тіла з вул_ка бджола. Літає над пасікою, дослухає(тьс,ц)я. Десь
далеко дзв_нять голосні дзвіночки. Л_тить бджілка на музику дзвіночків.
Пр_літає (до)лісу. Це її кличуть квіти конвалії! Кожна квітка – маленький
срібний дзвіночок. (У)с_редині – золотий молоточок. Б’є молоточок по
сріблу – лунає дзвін, аж до пасіки (до)літає. (45 слів.)
За В. Сухомлинським
Завдання
1. Визнач рядок, у якому подано синоніми до слова кликати:
А) клякнути, клопотати
Б) гукати, волати
В) закликати, окличний
2. Визнач, які з поданих іменників в орудному відмінку пишуться з
апострофом:
А) піч, сіль, тінь
Б) радість, юність, гордість
В) любов, мати, кров
3. Визнач відмінок виділеного в реченні іменника.
Дурний язик голові не приятель.
А) родовий
Б) давальний
В) місцевий
4. Запиши математичний вираз словами: 71+19
До _______________________________ додати ____________________
5. Пронумеруй слова за порядком наголошеного складу.
____ черговий _____ подруга _____ ворота
Творче завдання
Склади текст-опис про рослину, яка квітує навесні (4–5 речень).
2

Варіант ІІ

Спиши текст, позбавляючись дужок і вставляючи потрібні букви на
місці пропусків.
Мліє степ у малинових пром_нях п_р_дв_чірнього сон?ця. Квітки й
лис?тя після цілоде(н,нн)ої спеки підв_ли голівки, оглядають вічну красу неба.
Трави наче очікують на поцілунок із в_чірнім повітрям. А навпростець мчить
із вітром добр_й та щедр_й лип_нь у своїй золотистій сорочці. (З)далеку
угледів колоскові вуса серпня. (45 слів.)
Завдання
1. Визнач, у якому рядку подано слова, споріднені зі словом вітер:
А) вітерець, вітрила
Б) вітрами, вітру
В) буревій, суховій
2. Визнач, який з поданих іменників матиме в орудному відмінку однини
закінчення -ою:
А) межа
Б) країна
В) лінія
3. Визнач рід виділеного в реченні прикметника.
Якось погожого осіннього дня піднявся над селом повітряний змій.
А) середній
Б) чоловічий
В) жіночий
4. Запиши математичний вираз словами: 57+14
До _______________________________ додати ____________________
5. Пронумеруй слова за порядком наголошеного складу.
____ сантиметр ____ подруга ____ праворуч
Творче завдання
Чи подобається тобі літо? Чим саме? Склади текст – опис (4–5 речень).
3

Варіант ІІІ

Спиши текст, позбавляючись дужок і вставляючи потрібні букви на
місці пропусків.
Виш_вка (з)давна в (У,у)країні відігравала роль об_рега. Вважалося, що
виш_вка на грудях захищає душу людини від руйнування. Що спонукало
жінок довгими з_мовими в_чорами в_ш_вати одяг собі й своїм рідним? Давня
україн?ська традиція – протистояти злу красою. У виш_ті узори вкладали
люди (най)щ_ріші, (най)потаємніші мрії й почу(т,тт)я. (45 слів.)
Завдання
1. Визнач, у якому рядку подано слова, споріднені зі словом вишивка:
А) вишитий, вишивати
Б) оберіг, краса
В) вишивкою, вишивку.
2. Визнач, які закінчення матимуть подані іменники в орудному відмінку
однини: круча, вежа.
А) -ою
Б) -ею
В) -єю
3. Визнач речення, у якому прикметник верхній ужито в родовому відмінку.
А) Не дозволяється заходити в кабінет лікаря у верхньому одязі.
Б) Ми задоволені ремонтом верхнього поверху.
В) Залишився торішній листочок на верхній гілці.
4. Запиши математичний вираз словами: 64+18
До _______________________________ додати ____________________
5. Пронумеруй слова за алфавітом.
____ радіо ____ президент ____праворуч
Творче завдання
Що ти знаєш про народні символи України? Склади текст-розповідь
(4–5 речень).
4

Варіант ІV

Спиши текст, позбавляючись дужок і вставляючи потрібні букви на
місці пропусків. В останньому реченні встав потрібні розділові знаки
На узлі(с,сс)і стоїть старезний дуб. Немає в лісі дер_ва, старшого
за нього. Сто, двіс?ті чи триста років тут стоїть. Бач_ть він і липи гі(л,лл)ясті,
і клени співучі. Усі д_рева поск_дали вже лис?тя. Один дуб стоїть у своєму
барвистому вбра(н,нн)і. П_шається багряним жовтим ч_рвоним лис?тям.
(44 слова.)
За В. Сухомлинським
Завдання
1. Визнач найточніший синонім, який треба вставити в речення замість
крапок.
Наша сім’я живе в цегляному… .
А) будинок
Б) палац
В) житло
2. Визнач рядок, у якому обидва з поданих іменників матимуть подовження
приголосних в орудному відмінку однини
А) мазь, молодість
Б) радість, любов
В) сіль, ніч
3. Визнач відмінок виділеного в реченні прикметника.
Світ не без добрих людей.
А) родовий
Б) знахідний
В) місцевий
4. Запиши математичний вираз словами: 38+16
До _______________________________ додати ____________________
5. Покажи стрілочками звукову модель кожного слова.
Бджола • • - - о - о
Дощ • • - о - -
Яблуко • • = о - - о - о
Творче завдання
Склади текст-опис лісу в твою улюблену пору року (4–5 речень).
5

Варіант V

Спиши текст, позбавляючись дужок і вставляючи потрібні букви на
місці пропусків.
У кожній з_рнині, у кожній кри_ті хліба – (не) тільки праця бат?ків. Тут
і м_тал, зварений сталеварами, і нафта, (ви)добута з гл_бин з_млі. Тут розум
констру_торів і праця робітників, які (с,з)творювали сільськогосподарські
машини. Пахн_ хліб любов’ю трударів. Шануйте і бережіть кожну його
крихту! (42 слова.)
Завдання
1. Визнач, у якому словосполученні прикметник старий ужито недоречно.
А) старий журнал
Б) старий борщ
В) старий чоловік
2. Визнач, яке закінчення матимуть подані прикметники в орудному відмінку
однини: гаряча, свіжа.
А) -ою
Б) -ею
В) -єю
3. Визнач відмінок виділеного в реченні прикметника.
Я зустрівся з давнім знайомим.
А) давальний
Б) орудний
В) місцевий
4. Запиши математичний вираз словами: 25+17
До _______________________________ додати ____________________
5. Пронумеруй слова за кількістю звуків у порядку зростання.
____ ведмідь ____ вогнище ____ вересень
Творче завдання
Склади текст-розповідь «Дорога хліба до столу» (4–5 речень).

Немає коментарів:

Дописати коментар

Архів блогу